ייצוגי אסטרטגיות חשיבה מסדר
גבוה בבלוגים לימודיים (קישור למאמר)
11. מה
הייתה מטרת המחקר וכיצד המחקר בוצע בשטח?
מטרת המחקר הינה לבחון באיזו מידה סביבת בלוג מזמנת ומקדמת
את
השימוש באסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה.
המחקר בוצע ע"י איסוף נתונים שהתבסס על ניתוח תוכן של
מדגם רשומות סטודנטים וכן סקר בקרב הסטודנטים, כותבי הבלוגים.
איסוף הנתונים נעשה באמצעות שני כלי מחקר:
א. ניתוח תוכן כמותי של מדגם עשרה בלוגי למידה של סטודנטים
לזיהוי ואפיון אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה. דגימת הרשומות הייתה אקראית – שיטתית ונערך
מבחן מהימנות בין שופטים כמקובל לקידוד ולסיווג הרשומות.
ב. שאלון מקוון בקרב כלל אוכלוסיית המחקר (30 סטודנטים) לבחינת
הערכות הסטודנטים את תרומת בלוג הלמידה לתהליך הלמידה האישי שלהם ושילוב אסטרטגיות
חשיבה מסדר גבוה בכתיבה . השאלון התבסס על לוי (2006) והותאם לצרכי המחקר הנוכחי. השאלון
תוקף על ידי בדיקת חלוץ ושונה לפי הצורך. איסוף נתוני הסקר התבצע באפריל-מאי 2011.
לשאלון ענו 20 סטודנטים (אחוז ההיענות = 66%).
21. על פי השערת המחקר, אילו מהאסטרטגיות למידה מסדר גבוה צפויות להתפתח ולהשתפר בעקבות השימוש בבלוג?
השימוש באסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה בבלוגים הן מתוך ראייה
תהליכית רחבה, הבלוג לאורך תקופת הכתיבה, והן מתוך ראיה נקודתית, הרשומה הבודדת או
ייצוג אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה ממוקד. בדיקת היקף יישום אסטרטגיות חשיבה מסדר
גבוה מצביעה כי הבלוג משמש אכסניה למגוון ייצוגי אסטרטגיות אלה.
31. על פי הממצאים, אילו מהאסטרטגיות מסדר גבוה באו לידי ביטוי באופן דומיננטי ביותר בעקבות השימוש בבלוג?
אסטרטגיות הלמידה הצפויות להתפתח ולהשתפר בעקבות השימוש
בבלוג (נלקח מתוך דיאגרמת העוגה שנמצאת במאמר) הן:
·
הסקה
·
טיעון
·
זיהוי רכיבים וקשרים
44. לפי דעתכם, באיזה אופן ניתן ליישם בלוג על מנת לעודד את התלמידים
לזכור חומר נלמד?
על פי דעתנו ניתן ליישם בלוג על מנת לעודד את התלמידים
לזכור חומר נלמד בכך שהתלמידים יצטרכו לבנות בלוג בו הם יעלו עבודות או סיכומים של
החומר הנלמד בכיתה. עצם העבודה בבלוג בו הם צריכים לבצע קריאה חוזרת של החומר
הנלמד ולבצע עבודות שקשורות בו יגרום להם לעבוד על פי הטקסונומיות של בלום של
הבנה, יישום, סינתיזה, אנליזה וכו' ויגרום לתלמידים להשתמש בכל הכלים האפשריים
ללמידה ובכך יתרחבו הסכמות הקיימות שלו והוא יקשר את החומר שלמד למידע שכבר קיים
אצלו ובכך ייצור למידה חזקה ומשמעותית שתישאר אצלו לאורך זמן יותר מאשר למידה יבשה
של מורה בכיתה כאשר המורה מדבר והתלמיד רק יושב להקשיב או לבהות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה